Info→tips

druppelfotografie

Voorbeelden

In deze reeks vind je enkele resultaten.
Het zijn geen meesterwerken, maar het kan wel het begin zijn van een passie.




Druppelfotografie is het maken van fotos van vallende druppels in een vloeistof.
Ik stel hier speciaal niet in water, want men kan hiervoor verschillende vloeistoffen gebruiken, om verschillende viscositeit te hebben, en dus andere effecten.

Men kan zich hierin specialiseren, zowel voor de creativiteit van de resultaten, als de infrastructuur die men gebruikt.
Er zijn speciale druppel-systemen, programmeerbaar/instelbaar, om speciale effecten te bekomen.
Zo kan men een volgende druppel laten vallen op de juist opspattende vorige druppel, verschillende druppel-kleuren en vloestof-kleuren gebruiken, enz...

Uiteindelijk is dit een zeer prettige vorm van fotografie, met veel mogelijkheden.

Maar daar wil ik het nu juist NIET over hebben.
Om een beetje de smaak te pakken te krijgen, is het de bedoeling met eenvoudige middelen, toch een toonbaar resultaat te krijgen.
Als men dan verder wil speialiseren, waarom niet, maar beginnen met investeren in gesofistikeerde middelen om dan te bedenken dat het &apost;zijn ding&apost; niet is, heeft ook weinig zin.

Vandaar: druppelfotografie voor beginners...

Materiaal

Omdat het eenvoudig moet zijn, heb ik zelf mijn druppelsysteem in elkaar geknutseld.
Ik beschrijf hier hoe ik het gemaakt heb, creativiteit is de boodschap

Wat is er nodig:
  • Een reservoir voor water (voor beginners geen speciale vloeistoffen)
  • darmpjes
  • een druppel-regelsysteem om snelheid van vallen in te stellen (tijd tussen 2 druppels)
  • stelling om druppel-systeem aan te bevestigen
  • opvangbak
  • achtergrond
  • eventueel kleurstof om het water te kleuren

  • reservoir

    hiervoor heb ik een oude, kapotte, waterkoker gebruikt, en het verwarmelement verwijderd.
    Maar elke reservoir is goed.
    Men moet enkel een middel hebben om een afvoersysteem aan te sluiten, met kleine schroefdraad.
    want er dient een aansluiting voorzien voor een plastiek darmpje.
    Deze aansluiting voor het darmpje koopt men bvb in een aquarium-winkel.
    deze worden daar verkocht voor lucht-systemen in aquariums.
    koop de darm-aansluitstukjes eerst, en kijk dan welke schroefdraad er nodig is.




    darmpjes

    Ook deze vindt men in een aquarium-winkel.
    Terug van lucht-systemen.
    Lengte: is zou een 3-tal meter voorstellen, om gemakkelijk te werken.

    druppel-regelkraantje

    Jawel: aquarium-winkel.
    Deze kraantjes worden gebruikt om het lucht-debiet te regelen.
    het zijn kleine draai-kraantjes, met aansluiting voor darmpje.
    Dank zij dit kraantje kan men de snelheid van de druppels vlot regelen.




    montage-stelling

    bedoeling is om het kraantje boven een kom te kunnen laten hangen.
    Wees kreatief, dit moet niet ingewikkeld zijn. als het zijn ding maar doet.
    Ik heb hiervoor een staander gemaakt, met arm, om over te hellen tot boven de kom
    Maar een echt foto-statief kan ook gebruikt, of...

    opvangbak

    Een doorzichtige glazen kom/bord werkt goed.
    Men moet het kunnen vullen tot de rand (overloop-niveau).
    Een te dikke rand geeft het risico op te veel reflectie ! Let daarvoor op bij het plaatsen van de flits.



    achtergrond

    Dit is om achter de kom te plaatsen, voor kleur-effect.
    Zo&apost;n achtergrond bepaald de kleur van uw foto.
    Aangezien dit opgesteld moet op een afstand dat dit beeld volledig onscherp is, maakt het weinig uit wat men gebruikt.
    Men zou een effen gekleurd blad kunnen nemen, maar men kan experimenteren met kleurenfotos uit (reklame)magazines.
    een foto groot genoeg om de achtergrond van het beeld te vullen, onderwerp volledig onbelangrijk.

    kleurstof

    Zeker niet nodig in het begin, maar het kan leuk zijn om het water in de opvangbak een kleurtje te geven.
    Hiervoor kan men voedings-kleurstoffen gebruiken, te verkrijgen in verschillende kleuren, in kleine tubes.

    setup en tuning

    men sluit alles aan elkaar, sluit het kraantje, en vult de reservoir met water.
    Deze plaatst men op hoogte (bvb op een kast).
    Men draait het kraantje open om te zien of het water wil lopen.
    gezien het kleine darmpje, loop het water soms niet: even opzuigen met de mond aan het kraantje, of het kraantje even verwijderen, tot het water er is, en in orde.
    plaats de opvang-kom wel in een grotere opvangbak, want het water moet kunnen (en zal) overlopen.
    De afstand tussen druppel-systeem en opvangbak hoeft niet echt groot te zijn. 50cm is zelfs voldoende.
    Plaats de achtergrond achter de opvangbak. bekijk zelf hoe ver achteruit, om hem zeker niet scherp te hebben op de foto.
    Hangt dus af van de DOF van de lens/instellingen.
    Afhankelijk van hoe men het toestel plaatst (horizontaal, een beetje schuin naar beneden), kan het nodig zijn de achtergrond gedeeltelijk onder de waterbak te steken. Plaats uw fototoestel op statief, op een afstand dat men tevreden is over de &apost;close-up&apost;.
    Men zorgt dat men recht op het wateroppervlak zit, zodat men zowel onder als boven water in beeld krijgt.
    Let hierbij op de rand van de opvangbak, dat deze niet te veel in beeld komt.
    Aangezien we met flits werken, mag deze ook niet reflecteren op de glasrand.
    Dus de flits off-camera, op de zijkant.

    Voorbeeld van de setup:



    Instellingen

    toestel

    manueel.
    1/250ste
    ISO liefst laag. probeer wat de belichting geeft: zie flitsinstelling.

    flits

    niet op het toestel rechtstreeks.
    ik heb de phottix strato II remote control gebruikt, met zender op het toestel, en receiver aan de flits.
    dus zelfde effect als &apost;on-camera&apost; voor het gebruik, maar mobiel.
    zet de flits manueel, eventueel indien mogelijk op tele-instelling, want zo veel groothoek heeft men niet nodig.
    indien men zijn achtergrond donker wil houden een beetje strategisch opstellen, of een afscherming ertussen.
    ik heb ook een kleine diffuser op de flits gezet om te fel licht te voorkomen.
    flitssnelheid 1/250ste, en intensiteit regelen naar behoefte (zie ook iso-instelling)
    zorg dat de batterijen goed geladen zijn. Ik heb gefotografeerd op high-speed continu, met D500, en met goed opgeladen batterijen van de flits kan deze meerdere foto&apost;s na elkaar volgen.

    lens

    diafragma mag f2.8, maar bekijk daarvoor de DOF die men bekomt. een paar centimeter is toch wenselijk voor foto&apost;s van &apost;kroontjes&apost;.
    een 150mm macro: geeft weinig DOF.
    een 24-70 is beter. zeker om kroontjes te fotograferen, die toch een zekere diepte hebben.
    men moet ook voldoende close-up kunnen, dus een nikon 70-200 vanaf 1m50 leek me niet echt handig.

    druppelkraantje

    Het tempo van vallen van de druppels regelt men met het kraantje aan het darmpje.
    Laat de druppels traag vallen, ttz, zorg dat tussen 2 druppels uw wateroppervlak terug stabiel is (stil staat).
    want als het water nog deint, krijgt men vervormde opspattingen. tenzij men dat wil proberen natuurlijk.
    Bij trage druppels heeft men ook meer tijd om te reageren.

    fotograferen

    scherpstellen

    Men legt een latje over de waterbak, juist op de lijn waar de druppels vallen, en stelt daarop manueel scherp.
    Dan verwijderd men het latje.




    flitsen

    let op bij het plaatsen van de flits dat er geen storende reflectie is.
    aan de zijkant, een beetje achterwaarts, of schuin van boven uit.
    bekijk het resultaat en experimenteer.

    syncronisatie

    nu is de kunst te fotograferen als de druppel op het wateroppervlak valt, of opspat.
    dit vraagt enige oefening.
    men kan natuurlijk een trigger gebruiken, maar ik wou het basic houden, met beperkte middelen.
    Het afdrukmoment hangt af van uw eigen reflexen. kijk wanneer de druppel vertrekt aan het kraantje, en druk dan af (op continu high-speed).
    Kijk of men te vroeg of te laat is.
    afhankelijk daarvan wat aanpassen: afdrukken iets voor het vallen, of als de druppel echt vertrokken is.
    Indien men een kroontje wil: dit is in het neerkomen van de druppel, dus probeer maar te timen.


    © Marcel Quintelier.